التخطي إلى المحتوى الرئيسي

سياسات الفيس بوك والتجسس

بما إن تسريب الداتا بتاع 50 مليون مواطن أمريكي وفضيحة ال CA بقي عالملأ واللي بسببها فيس بوك بيتم التحقيق معاه من قبل لجنة التجارة الفيدرالية الأمريكية واللي ممكن ينتج عنها أن فيس بوك يتم تغريمه 40 الف دولار أمريكي كمخالفة عن كل فرد في الـ 50 مليون مستخدم ، يعني الناتج تقريبا بنتكلم في حوالي 2 تريلوين دولار ،

فوجب إعادة تنبيهكم لكلامي اللي قولته كتير قبل كده :-

- لازم تعرف أن مفيش حاجه ببلاش علي الانترنت ، وأغلي شئ سعرا علي الانترنت هو الشئ اللي بتاخده بشكل مجاني ... انت في الخدمات دي بتشتريها بسعر أغلي بكتير من سعرها لو كان تم تقديمها لك بفلوس ،،، لأنه ببساطة أنت الداتا اللي بيتم بيعها بعد كده أو استغلالها بمليارات الدولارات والنتيجة انت تعمل لصالحهم ببلاش حرفيا.

- الفيس بوك وأي منصة زيه أو برامج علي الانترنت ، بتتعامل معاك علي انك مصدر للداتا بتاعتها ، وكون إن حضرتك مش بتقرأ اتفاقية المستخدم اللي فيما معناها انك عبد لهم حرفيا وأي شئ بتعمله هو ملك لهم ومن حقهم التصرف فيه ، ده مش ذنبهم. انما الذنب يقع عليك انت انك مش بتزيد من وعيك التقني وتعرف ازاى تتعامل مع الأمور دي باحترافية انك تاخد اللي ينفعك وتتأقلم مع الباقي بشكل لا يضرك أو علي الأقل متخسرش كتير.

- حذرت كتيييييييير جدا من اللي بيعمله كتير من الناس بمختلف مستوي ثقافاتهم بمن فيهم ناس شغاله في ال IT Industry والمفترض انهم يبقوا فاهمين وعندهم وعي تقني ، حذرت من مواقع وتطبيقات زي "ايات كل يوم" - "اعرف حبيبك شكله ايه" - "اعرف شكلك المستقبلى" - "اعرف مين زار بروفايلك" - "شوف مين تشبهك من النساء" - "انت تشبه مين من الممثلين " وغيرها ، حذرت كتير من التطبيقات دي وقلت كتير انك كده حرفيا بتديها سماح حرفيا انها تعرف عنك أكتر من نفسك وانها تاخد الداتا دي بتاعتك وبتاع اصدقائك بالمناسبة وكمان تقدر توصل لرسايلك بينهم وانها بتستخدمها أسوأ استغلال ببيعها او ممارسة جميع التحليلات عليها وبيعها فيم بعد وانت للأسف نايم أو بتقول يعني هفرق معاهم ايه ، ولو عايزين ياخدوا حاجه ياخدوها ،،، ومتعرفش ان مستقبل أمم وقرارت دول بتبني علي الداتا اللي زي دي ، زي ماتم توجيه الانتخابات في امريكا لصالح ترامب بسبب القصة دي والفضيحة الجارية حاليا بيتحقق فيها كجزء من اللي حصل ده ،،، ولكن نقول ايه !! مفيش فايدة !!

- قلت برده كتير إن أيوه الفيس بوك بيتجسس عليك حرفيا عن طريق المايك والجي بي اس وبيحلل الداتا دي كلها وبيعرض لك اعلانات بناءا عليها وبيوجه المنشورات امامك حسب اللي بيسمعه منك ويعرفه عنك ودخلت للأسف في نقاش ضاري من أكتر من سنة مع أحد من أصدقائي هنا يعمل في فيس بوك وحاول ينفي الفكرة دي تماما ، ولكن ثبت صحة كلامي بمرور الأيام في أكثر من مناسبة للأسف لإني كنت أتمني ان يثبت صحة كلامه هو. فـ اعرف كويس انك مراقب حرفيا واتعامل بناءا علي هذا الأساس.

--- الحلول ---
- ياريت تهتم بوعك التقني وتعلي من خبرتك في الأمور دي وازاى تستخدمها بشكل يومي حريص

- اسحب صلاحيات كل الابكليشنز اللي بتسمح لها بالدخول علي بروفايلاتك في كل المنصات ، وده عن طريق الاعدادات في حسابك في كل منصة منهم.

- اسحب صلاحيات المايك والجي بي اس والكاميرا باستمرار من ابلكيشن الفيس بوك والماسنجر ،، ولو مضطر تستخدم الماسنجر في التواصل صوت دايما ، حاول تخلي الامر كنترولد عن طريقك انك تسمح فقط مرة واحده مع كل اتصال للوصول للمايك.

- بياناتك الخاصة حاول لما تيجي تشيرها مع اي مخلوق تكون عن طريق ابلكيشن مشفر ، زي مثلا المحادثة السرية في فيس بوك اللي بتسمح بحذف المحادثة بعد مدة معينة ، أو برنامج سيجنال ، او ممكن واتس اب بعد ماتم تشفير كل محادثاته.

- دايما امسح اي مراسلات عندك بينك وبين اي طرف اخر باستمرار طول فترة تواصلكم او بحد أقصي بعد انتهاء كلامكم ،،، مهم جدا متسيبش اي شات ومتقولش عشان اقدر ارجع له ،،، محادثاتك مهمه متعرفش ممكن تقع في ايد مين بعدين ،، وادينا شفنا افضل ناس في السيكيوريتي مش قادرين يحموا نفسهم ! بغض النظر عن الملابسات بتاع التسريب وأيا كان عن عمد أو بالخطأ.

- صلاحية الكاميرا علي موبايلاتكم دايما تكون مسحوبة من كل البرامج ومتنفتحش غير للضرورة اللي هتستخدم فيها البرنامج ده وترجع تقفلها ،،، نفس الكلام علي بقية الصلاحيات بتاع المايك والاسماء والتخزين وخلافها.

- خلي دايما باسورداتك صعبة التخمين ومكونة من أرقام وحروف ورموز.

- من تاني ... اهتموا بالوعي التقني وعلموا أولادكم.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

شرح طريقة عمل ريموت كنترول تكييفات unionaire

عميلنا العزيز بعد عمل بحث سريع وجد ان 70 % من شكوي العملاء  من   أجهزة التكييف تتعلق بكيفية استعمال الريموت وعدم استخدامه الاستخدام  الامثل  ومن هذا المنطلق وجب علينا توضيح طريقة التشغيل الامثل : 1-    يجب عند استعمال الريموت التاكد من كفائة البطارية . 2-    عند اصدار الامر للجهاز يجب توجية الريموت بزاوية مناسبة حتي يستقبل البيانات المطلوبة . 3-    يجب سماع صوت من الوحدة الداخلية تفيد استقبال الامر . 4-    عدم سماع صوت عند ضغط الريموت يفيد بان الجهاز لم يستقبل شئ و هنا  تاتي المشكلة حيث يتصور البعض انة اعطي الامر للجهاز و انة لا يعمل . 5-     عدم تكرار او تعدد الاوامر بطريقة سريعة .  استمتع بالشرح التفصيلي التالي , انظمة التشغيل المختلفة  ضبط التشغيل الذاتي و الايقاف و الساعة   فلاتر الهواء و التنظيف 

أماكن بيع الجملة ملابس وإكسسوارات حريمى وادوات منزلية وغيرها

منقول بالنسبه للمصادر البوست دا فيه الخلاصه لأى حد عايز يشتغل فالتجارة اون لاين او يفتح مشروع.. (اماكن بيع الجمله) من اكتر الاسئلة على فى البيع والتسويق. * انا نفسي اشتغل في الملابس ومش عارف اجيب ملابس جمله منين ؟؟ * وكمان في ناس تانيه بتسال وتقول عايزه افتح محل او اشتغل في الحاجات اللي بتتباع ب 2 ونص وعايزه اعرف الحاجات دي بتتباع فين جمله؟؟ * وفي ناس عايزه تشتغل فالشنط الحريمى ومش عارفه تجيبها منين؟؟ * وناس بتسأل عايزه تفتح مطعم صغير .......الخ المهم.. شوفوا ياشباب الموضوع بسيط جدا لاى حد عارف السوق واشتغل فأى تجاره او حتى بيلف كتير .. فبيكون عارف معظم اماكن الجمله لمعظم الاصناف .. وهنا هريحكم من تعب السؤال والحيره وهوفر عليكم مش المعلومات فقط .. ولكن هوفر عليكم خساره كبيره بسبب اجابه على اسألتكم تكون من حد هو تالت او رابع يد ويقولك تعال خاص انا ببيع جمله .. وهو للأسف بيعتمد انك مش فاهم فالسوق .. فبيشتغلك للأسف وانت بحسن نيه بتصدقه لان الي عايز ينصب دا بيبقي كلامه حلو .. ومنظم وبيصور لك البحر طحينه وان الشغل اللى هيديه لك دا طاير وهيتباع هوا .. وهو احتمال كبير للاسف

أنواع غشاء البكارة

تعرف ايه عن غشاء البكاره ؟؟ أهم المعلومات حول غشاء البكارة غشاء البكارة هو غشاء جلدى رقيق يوجد فى المهبل ويجد به ثقوب تسمح بمرور الطمث خلال الدورة الشهرية يقلق بعض الفتيات من حدوث اى تمزق فى غشاء البكارة نتيجة حدوث حادثة لكن يجب العلم ان غشاء البكارة لا يتمزق الا فى حالة مرور جسم صلب فى المهبل خلال العلاقة الحميمة او او اى جسم صلب في بعض الحالات تسبب ركوب الخيل والدرجات ولعبة الجمباز تهتكه .. يوجد عدة انواع لغشاء البكارة طبقا لشكل الغشاء وهى الهلالى , البيضاوى, المشرشر, الغربالى والمطاطى والغشاء الغير مثقوب . الغشاء المطاطى : يجب التركيز على الغشاء المطاطى لانه يتميز بالمرونة مما يجعلة مقاوم للتمزق خلال العلاقة الحميمة وعدم نزول دم مما يجعل الزوج يتبادر إلى ذهنه الشكوك ناحية زوجته لذلك يجب وضع هذا النوع فى الاعتبار ويمكن استشارة طبيب النساء لتحديد نوع الغشاء . الغشاء الغير مثقوب : وهو عبارة عن عيب خلقى فى غشاء البكارة حيث لا يوجد ثقوب فى غشاء البكارة وهى الثقوب التى تسمح بمرور دم الدورة الشهرية مما يساعد على تراكم دم الحيض فى المهبل والرحم عند الفتاة , ويتم اكتشاف هذا الن